GenGs BloGs

Jom..JoiN GunA EmaiL jErr...^^"

Jul 10, 2011

Budak dan kerepeK


“ Cik..kerepek Cik. sbungkus singgit je Cik.. Mcm2 kerepek ada..kerepek pisang…kerepek tempe.. kerepek bawang..”

Seorang budak menyapa makcik sebelah aku. Makcik tu tgh khusyuk membeli belah baju raya kot.. Tgk pilihannya kain2 bju kurung. Tp mslhnya xdilayan budak tu. Kasihan budak ni kate cik aty aku…

"Kau nak ape? Pergilah? Kotor punyer budak!" Menggerutu bulu kaki aku dgr makcik tu herdik budak tu.. Eee..makan penampor kang 'nenek tua' ni..Eee..nak ikutkan aty,nk je..eee...

Aku pun terus menarik budak tu..kang xpasal2 kena pelempang dgn 'nenek kebayan' tu. Aku pun ape lg jeling smpai nk terbeliak mata aku kat 'nenek kebayan' tu.

" Tampor sy dlu makcik.." aku memberanikan diri. pdhal dlm aty tu tawakal je..huhhu..

Mak cik tu pun diam n berlalu pergi... Aku kesian sgt2 tgk budak tu. Aku bertanya..

"Jual ape tu yang? Meh akk tengok.."

"Erm..Kerepek je kak..Ermmm..akak nk beli....singgit je sbungkus..Mak suh jual.." Jawab si budak smbil tersedu sedan..Kasihan..

Aku pun serta merta membelek beg duit..Alamak..tgl 2 hinggit,,mana mak ni..Mak xnmpak pun kelibatnya..

“Akk ambik kerepek pisang dua je leh dik? Akk ada 2 ringgit je” aku membelinya walaupun dlm ‘purse’ ade 2 hinggit je..hehehe..Almaklumlah..penganggur la katekan..huhuhu..

“Ni kak..tp maaf xde plastik.” Budak tersebut menghulurkan 2 paket kerepek pisang untukku.

“Xpe dik..ni duitnya ye…Akk bli…Tp akk rase akk nk satu je..Adik ambik 2 ringgit untuk sbungkus kerepek ea..Akk kenyang lagi ni..” Aku  sengaja ambik sebungkus..Kesian sgt rasa aty ni. Bila aku tenung muka budak ni semacam pnh aku nmpk..tp dimana yerk..

“Trm kasih kak sbb beli..Adik jual yer..” budak tu pun berlalu pergi dgn mninggalkan seribu persoalan dlm kepala aku ni..

Aku kembali membelek tudung..bershopping dgn ibu mmbuatkan aty berbunga2…sbbnyer, aderlah tmn nk wat pilihan n mak yg belanje.…hehe..Tp yg xsyoknya..kpale aku berpusing2 pk kat mana aku nmpak budak td.. Arghh..lupekan jela…Tp dlm aty kesian aku tgk budak tu..Kecik lg kot..dlm drjah 3 gtu la..dh pandai berniaga..bwk palstik beso2 lak tu..berat lg..haiisshh…kesiannya..

Dah siap mmbeli mmbelah..aku pun blik la.. Dlm pjlnn blik tu…aku ternmpk budak yg jual kerepek td. Haa..kat cnielah aku nmpk budak tu. Kat rumah ni la..Bagai terhentak2 kaki kesukaan aku ble dpt igt  blik..Hahaha.. Mse aku nk g td aku nmpak budak ni bru balek skola…xsmpai 5 minit dia masuk rumah..tb2 muncul kelibat budak tu. Mengenakan t-shirt dan sluar pendek. Dlm aty aku…dh mkn ke budak ni? Dia nk g mne? Ditgnnya ade 2 beg plastik beso. Xsgke lak dlm palstik tu ade kerepek. Rumah dia using..aduhai…Ya Allah..lindungilah kanak-kanak tersebut dari segala musibah dan kurniakanlah rezeki yang murah kepadanya…Amin…


:: Kalau aku jd orang terkaya kat dunia..aku nak bela kanak-kanak miskin n orang2 tua yang terbiar..::

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...